søndag den 12. april 2015

April 12.4.15

Så blogger jeg havearbejde lavet hele dagen igår
Solen stod højt så det var bare at komme igang
Der blev sået grønsagsfrø og ukrudt fjernet
en stor og lang jordhøj er blevet lavet og gule løg er sat i den

-men det hårde og største arbejde var at få sollet alt min henlagt kompost
både det i de grønne varmbeholdere og det store læs ved siden af
- efterhånden det blev gjort
kom det ud i bedene til kartoflerne og rabarberne
og flere andre steder fik også kompost,
så som æbletræerne og urterne
det blev til MANGE tunge spande og kl18.00 var jeg kun halvt igennem
så den videre kompost solning kommer nok til at foregå i dag,
hvis min ryg kan magte det
;O))

Solning er at man skovler komposten op på et fint masket net
og så arbejder man det igennem hullerne
på den måde bliver jorden sorteret og det grove "sollet" fra
det GROVE bliver så lagt i bunden af en NY startende kompost beholder
og bliver sollet igen til næste år
Stort arbejde ;O))
- men den fine kompost der fremkommer kan ikke købes for penge
den er nemlig fuld med gode næringsstoffer og humus
- man har jo selv bestemt hvilke plantedele der er kommet i fra starten
Køkken affalds grønt og husdyraffald fra marsvin
affald fra høns og kaniner kan også anvendes
dyreaffald sætter gang i komposteringen og fremmer processen

1 kommentar:

  1. Jeg er sikker på du nu må være træt, sent søndag eftermiddag, Dorte, men sikke meget du får lavet, der bliver skønt i din have de kommende måneder !!
    Dorthe xo

    SvarSlet